„Co je člověk, že na něho myslíš, co je smrtelník, že se o něho
staráš?“ Už starozákonní žalmista se takto ptal a snažil se pochopit
sebe sama. Historie biblického člověka je historií snahy porozumět Bohu
i sobě samému. Člověk je tvorem plným paradoxů. Žije na této planetě a
zároveň hledí jinam, do nekonečna, k Bohu. Žije v přírodě a zároveň
si vytváří kulturu, něco co často s přírodou je v příkrém rozporu.
Je tvorem majícím rozum, ale chová se opravdu rozumně? Tak se ptal už
inspirovaný autor a mnohdy došel k velmi sebekritickým závěrům. Už
v prvních kapitolách Bible v Genezi Bůh lituje, že člověka stvořil,
protože „všechny jeho skutky jsou zlé“. V Jeremiášovi čteme lamentaci
nad zemí: „Jak dlouho bude ještě země truchlit a bylina schnout na všech
polích? Pro zlobu těch, kdo na ní bydlí, jsou vyhlazována zvířata
i ptactvo… Zpustošena je celá země a není nikdo, kdo by si to bral
k srdci.“ Dnes, po mnoha staletích, tváří v tvář ekologickým
problémům můžeme docházet k podobným závěrům. Co naše přítomnost
tady na Zemi vůbec přináší dobrého? Není existence našeho druhu na Zemi
jen zkázou a zpustošením nesmírné biodiverzity Božího stvoření? Nejsme
tady tak trochu navíc a zbyteční…?
Ani v současné době vyspělé techniky a vědy se nezdá, že bychom sami
sobě více rozuměli. Spíše naopak, naše psychika jakoby nestíhala
technologii, která nás stále více pohlcuje a vzdaluje sobě samým
i přírodě, přirozenému životnímu prostředí. Po více než půlstoletí
environmentalistického myšlení musíme uznat, že problémy jsou stále
vážnější a zamotanější. Aniž bychom přehlíželi nesporné pokroky na
tomto poli, přece jen se zdá, že jsme moc nepokročili. Žijeme ve světě
totálně ovládaném ekonomikou peněz, v systému, jehož bohem je růst,
zisk, peníze… a moc. Zatímco se ochránci přírody někde radují z jedné
zachráněné velryby či uhájeného kousíčku lesa, desítky velryb jsou na
jiném místě v tu samou chvíli zavražděny a tisíce hektarů lesů
vymýceno. Učíme se radovat z malých úspěchů, ale zachrání to Zemi?
Neděláme si jen iluze, marné naděje na to, že lidstvo přece jen jednou
zmoudří? A zatím developeři a nejrůznější byznysmeni bez skrupulí a
bez jakýchkoli morálních zábran neustávají ve své chladně vykalkulované
aktivitě proměnit všechno okolo nás v peníze. A my, hloupí voliči, jim
pak hodíme do urny hlas, když nám naslibují nějaké naprosto směšné
výhody, které pak stejně nesplní.
Zdá se, že naše demokracie je v koncích. Nemůže fungovat svobodný
systém, v němž lidé nejsou schopni svou svobodu chápat a používat,
neumí rozlišovat dobré od zlého. Nemůže dlouho vydržet systém, ve
kterém všechno, celý reálný svět je ohodnocen pouze nereálnými,
virtuálními penězi, systém, v němž se žije stále více na dluh, kde se
vybírá nevratná půjčka od budoucích generací. Jsou tací, kteří
demagogicky a naprosto cynicky prohlašují volný trh za jediné řešení
problému. Volný trh, který nakonec prodá i člověka, toho slabšího,
méně schopného či méně nadaného. Prodá a zotročí všechno, co se
nemůže nebo neumí bránit… vodu, hory, zemi, stromy, zvířata, přírodu.
Demokracie bez morálky je velice, velice nebezpečný systém. Nemorální
většina nemůže a neumí volit dobro, protože neví, kde je. Nemorální
většina si dříve nebo později zvolí totalitu, vůdce či stranu, která to
za ni vyřeší. Absence etiky a morálky, neschopnost správně přisuzovat
našim činům kladná či záporná znaménka, to je to největší, troufám
si říci jediné zlo, které nám hrozí.
Jedinou nadějí na změnu a jediným skutečným úkolem, jenž před námi
stojí, je objevit a vychovat v sobě morálku, poznat zákony dobra a zla, a
volit dobro. Naučit nové generace rozhodovat se ve prospěch života, lásky,
spravedlnosti. Jakákoli snaha, která k tomu přispěje, nám dává naději.
Tím spíše, když inspiraci a světlo hledáme v onom zdroji věčném,
který se nikdy nevyčerpá ani nezakalí, v Božím slově. Bible je mimo
jiné i historií Boží trpělivosti s člověkem. Bůh se neustále
smilovává a dává novou šanci a budoucnost. Vzpomeňme jen na otevřený
závěr jemně humorné a zároveň hluboké knihy Jonáš, kde Hospodin
prorokovi odpovídá: „A mně by nemělo být líto Ninive, toho velikého
města, v němž je více než sto dvacet tisíc lidí, kteří nedovedou
rozeznat pravici od levice, a v němž je i tolik dobytka?“ Nakonec
z čiré lásky sám v osobě Ježíše Krista vstupuje do marasmu lidské
bídy, poznává ji na vlastní kůži a proměňuje ji skrze svou smrt a
zmrtvýchvstání v Život. Ten, „skrze něhož a pro něhož je všechno
stvořeno“, se stává jedním z nás. Nemůže už člověku dát žádné
větší znamení své lásky a přízně, žádnou větší šanci. Kdo
můžeš pochopit, pochop.