Zvířata, to je dnes bezpochyby velmi populární téma. Stačí se
v jakémkoli městě podívat, kolik je tam obchodů s chovatelskými
potřebami. Je až neuvěřitelné, že se ty obchody mohou uživit. Současný
člověk tedy bezpochyby potřebuje zvířata a jejich společnost. Jedním
z důvodů je stále větší odcizení přírodě. Všechno si vyrábíme,
vypadá to stále více, že přírodu už nepotřebujeme a že už skutečná
příroda vlastně ani neexistuje. Jedna věc je technický pokrok, který, jak
se zdá, nás předběhl, druhou věcí pak je přirozenost člověka, která
zůstává pořád ta samá. A v této přirozenosti je mimo jiné
i sounáležitost se zvířaty a s ostatními tvory. Patříme do přírody a
jsme její součástí. Na tom nic nemění ani naše vyvolení zastávat
v tvorstvu specifické místo těch, kdo mají svobodnou vůli, kdo mají být
obrazem Božím.
V církvi můžeme někdy slyšet nářky až pohoršování nad tím, jak
někteří lidé mají raději své zvířátko než ostatní lidi. Možná se
najdou i takové případy. Ve skutečnosti je však křesťanství a církev,
pokud jde o kladný vztah ke zvířatům, velmi pokroková. Běžně
používáme mnoho zcela zásadních zvířecích symbolů, kterými se Bible
jen hemží. Vzpomeňme na Žalmy, Přísloví, Kazatele, Joba. Pán Ježíš se
podle evangelií narodil v chlévě ve společnosti zvířat, vstoupil do
Jeruzaléma na oslíku a je pro svou pokoru a oběť nazýván Beránkem
Božím. Při každé mši svaté už dva tisíce let katolíci slyší: “Hle
Beránek Boží…“ Jak tato slova vnímáme? Je potřeba, aby dnešní dítě
vědělo, jak beránek vypadá, aby pochopilo, proč tomu kousku proměněné
hostie říkáme beránek. Má prožívat, že ani Bůh, ani křesťan ani
církev se zvířat neštítí. Naopak, podle hned prvních kapitol Bible jsou
zvířata stvořena proto, aby člověku tvořila společnost. Samozřejmě
nikoli v doslovném smyslu slova, protože společnost třeba takových blech,
komárů či kober není zrovna většině lidí příjemná. Avšak současné
ekologické vědy neustále znovu ukazují, jak jsou slova Písma pravdivá.
Jsme součástí planetárního ekosystému a měli bychom umět žít jak se
zvířaty domácími, tak v poněkud jiném smyslu se zvířaty divokými.
Děti se mají už odmalička učit nic ze stvoření si neošklivit, ale
všechno chápat jako jeden celek Božího stvoření, kde všechno má své
místo.
Dnešní dítě je povětšinou obklopeno umělým světem. Už odmalička dnes
děti umějí zacházet s počítačem a ostatní elektronikou. Jejich kontakt
se světem je stále více zprostředkován skrze různé obrazovky,
klávesnice, joysticky, tlačítka, ovladače… Také proto mají moderní
lidé potřebu pořídit dětem třeba pejska. Chybí jim bezprostřední
kontakt s životem, s přírodou. Pejsek doplňuje to příšerné citové
vakuum, které naše civilizace vytvořila. Lidé, zvláště ve velkoměstech,
se odcizují sami sobě. Láska jejich zvířátka je jim pak často bližší
než láska druhého člověka. Zvíře si na nic nehraje, je tím, čím má
být. To my lidé jsme si nasadili masky, na všech úrovních hrajeme falešnou
hru přetvářky, lži a neupřímnosti. Není divu, že zvíře působí
v tomto směru jako hojivá náplast na naše zranění, připomíná nám
„normalitu“ a v jistém smyslu, nebojme se to říci, i svatost. Pejsek je
stále k dispozici, neodmlouvá, nevyčítá. Je vděčný i za to málo, co
mu jsme schopni jakožto tvorovi odlišnému od nás nabídnout. Jak známo,
dnes jsou velmi rozšířené různé druhy terapie založené na kontaktu se
zvířaty. Blízkost jiného tvora pomáhá člověku překonat smutek a
osamělost, do níž často upadá kvůli rozvráceným vztahům v rodinách,
či jen zkrátka proto, protože stále více stárnoucí populace znamená
mnoho starých a nemocných lidí, kteří už nikoho blízkého nemají.
V náboženství se zvířat rozhodně nebojme. Zvířata jsou velmi silné
symboly, jsou zrcadlem našich vlastních lidských vlastností, ctností,
vášní, neřestí, živočišnosti. Životem se zvířaty si dnešní
přetechnizované dítě může uvědomit, že život má své zákonitosti a
zvířátko nelze nakrmit virtuálně. Péčí o zvíře se děti učí
porozumět životu. Filozof Kant říkal, že krutost vůči zvířatům je
předstupněm krutosti vůči lidem. Můžeme to parafrázovat a říci, že
láska ke zvířatům, je předstupněm lásky k lidem. Konfrontací se
zvířaty a ostatní přírodou se totiž my lidé mimo jiné také učíme být
lidmi, poznáváme, kdo jsme. A ještě jedna věc. Na zvířátkách si
většinou dítě také uvědomí, že je tady smrt. Když umře pejsek nebo
morčátko, tak se možná poprvé v životě dotkne dítěte tajemství smrti.
V takové situaci především ujistěme dítě o tom, že se svým pejskem se
určitě zase potká v nebi.
Katolický týdeník 38/2014