Matúš Kocian

Texty

Léčitelství a křesťanství

Proč je působení takzvaných léčitelů z našeho křesťanského hlediska tolik rozporuplné? Je k tomu více důvodů. Tím hlavním je určitě naše víra v to, že tím jediným, kdo skutečně uzdravuje, je Bůh. Takto bychom také měli vnímat každé uzdravení, ať už nám k němu pomohla medicína, přirozené okolnosti či léčitel. Bůh nám ve svátostech dává všechno. Skrze svátost křtu, smíření, Eucharistie a pomazání nemocných přijímá katolík plnost uzdravujících Božích darů. Uzdravení je záležitostí víry. I když třeba nedojde k takovému tělesnému uzdravení, jaké bychom si přáli, prostřednictvím svátostí je nám nabízeno uzdravení mnohem hlubší, uzdravení duše, celého člověka, uzdravení přesahující do věčnosti. Znamením této skutečnosti byla všechna ta uzdravování, která za svého pozemského působení konal Ježíš. Tvá víra tě zachránila, říká uzdravené ženě (Lk 8,48). Tam, kde se nedostává víry, tam lidé hledají záchranu jinde. Když seriózní lékařská věda nepomůže, nezřídka i katolíci vyhledávají činnost různých léčitelů. Mnohé z těchto „uzdravovatelů“ můžeme bez rozpaků nazvat šarlatáni. Zneužívají důvěry či spíše hlouposti lidí. Jsou mezi nimi i čistí a rafinovaní podvodníci. Dobře vydělávají, a to na rozdíl od lékařů bez rizika, bez vzdělání, bez odpovědnosti. Jsou však i lidé, ale těch rozhodně není tolik, co je dnes různých léčitelů, kteří mají vskutku výjimečné, řekli bychom nadpřirozené schopnosti. Pak je nutno se ptát, odkud je vzali (jak sami své schopnosti vnímají), jak a k službě čeho, resp. koho tyto schopnosti nasazují. Existují i schopnosti pocházející z působení zlého ducha. Ono faustovské téma se v historii pořád vrací. Avšak naštěstí existují i takové výjimečné danosti, které autenticky pocházejí od Boha. Vzpomeňme kupříkladu na sv. Hildegardu z Bingenu, sv. Pia z Pitrelciny nebo pátera Ferdu. Je zde potřeba moudrého rozlišování. Každý duch, který vyznává, že Ježíš přišel jako Mesiáš v těle, je z Boha (1Jan 4,2). Nemusíme hned všechno fanaticky démonizovat, ale je nutno se zajímat, z jakého ducha výjimečné schopnosti pocházejí. Jestliže se léčitel upřímně a nezištně snaží pomáhat lidem a jestliže není jeho život v rozporu s křesťanským životem a vírou v Krista, pak by proti jeho působení nemuselo být žádných výhrad. Kdo není proti nám, je pro nás (Mk 9,40).

5/2014